Tanulmányút Muraszombaton és Lendván

Október 8-án borús, esős időben indultunk el a Műszaki Szekció által szervezett kétnapos szlovéniai túránkra, amely a most átadásra került Muraszombati területi és tartományi könyvtár megismerését tűzte ki célul.

A 38 főből álló csapatunk hamar otthonosan érezte magát a tágas, kényelmes buszban. Mire a határhoz értünk, elhagytuk a zord felhőket, és a nap is kisütött.

Muravidéki "házigazdánk", Papp József könyvtáros nagy szeretettel fogadott bennünket.
Mielőtt Muraszombatra mentünk, megálltunk RAKICAN -ba (Batthyány falván) és megnéztük a Batthyány barokk kastélyt és ménest. A kastélyban ma továbbképzési központ, oktatási centrum és szálloda működik
Utána megmutatta a 2004 februárjában - az olvasók számára - átadásra kerülő tartományi könyvtárat. Háromszintes üvegpalota, belül 4 ezer m 2 -es hatalmas, modern, korszerű építmény. Jelenleg a polcokat, bútorokat rendezik, kezdik otthonossá varázsolni.

Az állomány 280 ezer dokumentumból áll, melynek egy része természetesen magyar anyanyelvű.
A könyvtár évek óta jó kapcsolatot ápol az Országos Széchényi Könyvtárral - ahonnan sok segítséget kapnak -, valamint a határ menti kis könyvtárakkal is folyamatos a munkakapcsolat

Nagyon büszkék a "Bibliobusz járatukra", több mint 5 ezer kötettel járja a szlovén-magyar, magyar-szlovén településeket, ezzel is elősegítve az olvasók és a kultúra találkozását.

A Szapári Várkastélyhoz egy gyönyörű parkon keresztül vezetett az utunk. A fákat a napsugár az ősz színeivel már megfestette.
A kastélyban megnéztük a Muravidéki Múzeum történeti és néprajzi kiállítást.

Meglepetésként elvittek bennünket TERME 3000 Moravske Toplice gyógy - és egészségcentrumba, ahol a szálloda manager igazgatója bemutatta a korszerű létesítményt és a hozzátartozó óriási parkot.

Utána közös sétát tettünk a városban, majd egy kis ajándék-vásárlás után elfoglaltuk szálláshelyünket Muraszombaton, egy korszerűen felszerelt középiskolai kollégiumban.

A bőséges vacsora után, a társaságnak kedve volt, a közeli JÁVOR vendéglőbe elmenni, ahol baráti beszélgetéssel zártuk ezt a kellemes napot.

Másnap a program szerint a Lendvai Városi Könyvtárba mentünk. Előtte egy rövid kitérővel, megnéztük a Szent Márton (Martjanci) középkori, gyönyörű freskókkal díszített templomot. Lendva a szlovén-horvát magyar határ közelében, a Mura folyó partján található, mintegy 26 települést foglal magában. Lakóinak száma kb.25 ezer fő, ebből a magyarok száma 6 ezer, a többi szlovén és más nemzetiségek.

Zsoldos Zsuzsanna igazgatónő tájékoztatta csoportunkat a könyvtárról. Elmondta, hogy az épületet 1976-ban kapták meg véglegesen. Az állományuk összesen112 ezer dokumentumból áll, ebből 40% magyarnyelvű mű. Összetételét tekintve hírlap, folyóirat, könyvek, videók, CD, hangkazetták stb.

Gyakran tartanak " Irodalmi Órák " címen író-olvasótalálkozót, amelyre neves írókat, költőket, előadóművészeket (többek között Magyarországról is) meghívnak.

Az igazgatónő tájékoztatása után, Gönczi László , a Muravidéki Magyar Intézet igazgatója, tartott egy nagyon érdekes előadást munkájukról, kutatási eredményeikről.
Említést tett azokról a hírességekről, akik sokat tettek a térségben élő magyarok szokásainak, mindennapjainak, kultúrájuknak megmentése érdekében.
(Időközben megkapta a 2003 évi Márton Áron emlékérmet.)

Mielőtt a Bánffy Várkastélyba feltornáztuk volna magunkat (csatornázási munkálatok miatt az út feltúrva), megnéztük a félig kész Makovecz terve alapján készülő színházat. A tervek szerint jövőre adják át a nagyközönség számára ezt az impozáns épületet.

A Várkastélyban Gerics Ferenc, a Lendvai Galériai Múzeum igazgatója rövid köszöntőt mondott, majd megnéztük "Lendva története" című kiállítást, majd a nyári alkotótáborban készült ifjú képzőművészek alkotásaiból rendezett Kisplasztikai trienálét. Lendva szülötte, Zala György szobrászművésznek (a budapesti Hősök terén álló Millenniumi emlékmű megalkotója) egy külön "Emlékszobát" rendeztek be.
A látogatás végén a díszteremben, a múzeumi kollegák egy kis fogadásban részesítettek bennünket.

A csoportunkkal utazott Hadrovics Gábor, akinek édesapja Hadrovics László Alsólendván született, író, nyelvész, akadémikus, tanár. Többféle szláv nyelvű szótár szerkesztése fűződik nevéhez. Szülőházát az elmúlt évben felújították, és egy emléktáblát helyeztek el falán. Fiát mi is elkísértük egy rögtönzött koszorúzásra.

Ebédre IVANOVCI -ba, a Bortermelők Szövetségének Lendva környéki vendégházába mentünk. A borvidék látványa, a szikrázó napsütés magalapozta a jó hangulatot. Ezt csak fokozta a bőséges ebéd, és a nosztalgia zenét játszó tangóharmonikás muzsikája.

Összegezve elmondhatjuk, hogy jól éreztük magunkat és sok élménnyel lettünk gazdagabbak a két nap alatt.
Köszönetet mondunk kollegáinknak, Nagy Zoltánnak a Műszaki Szekció titkárának , Stroh Piroska elnökségi tagnak és Papp József lelkiismeretes útikalauzunknak, akik fáradtságos munkával szervezték meg ezt az utat.

Reméljük, hogy aki most nem tudott eljönni velünk, annak ízelítőt tudtunk adni programunkból, és kedvet a következő útjainkhoz.

Budapest. 2004. október
Fazekas Judit (MKE Műszaki Könyvtáros Szekció)